Ungdom skaper bedrifter

Å ha en ungdomsbedrift er ingen lek. Les om gründerarbeidet på Rosthaug, og møt bedriftene på julemarkedet på lørdag.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com

Skrevet av Noah Gründmann, 2STA.

Trykket i spalten "Stort og smått fra studiespesialisering" i Bygdeposten 30.11.17.

Har du noen gang sett ungdom gå rundt og selge kaker eller lodd, og lurt på hva i all verden de mente da de sa at pengene gikk til ungdomsbedriften deres? Hvor går pengene? Hvordan blir de distribuert? Hvordan får en gjeng videregåendeelever sjansen til å starte en egen bedrift og smake på voksenlivets uunngåelige kjedsomhet? Vil du vite svaret, bør du lese videre.

Smart og kreativ ungdom

Ferske studier fra elever som tar faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling, viser at dagens ungdom er ansvarlige, smarte og kreative på et nivå som forbløffer mange eldre generasjoner. Det ligger mye jobb bak det å starte en bedrift, tjene penger og produsere et produkt, og det får vi smake på.

For selv om det er flere voksne mentorer som støtter opp bak prosjektene, er selve jobben overlatt til elevene. E-mailer, avslag, budsjetter og forretningsplaner er bare noen stikkord som beskriver arbeidet som ligger bak en ungdomsbedrift. I tillegg til jobbing utenfor skolen, kakesalg, loddsalg, sponsorer og andre måter å tjene penger på. For en ting er å ha en glimrende idé, en annen er å ha kapasitet til å utføre den.

Ingen lek

De fem timene i uka vi har Entreprenørskap og bedriftsutvikling, blir brukt godt, men er langt fra nok til å bli ferdig innen fastsatt tid. Man må regne med jobbing hjemme, noe som rett og slett er nødvendig for å få det til å gå rundt.

Dette er ikke en lek, og bør ikke bli sett på som en. Det er en seriøs bedrift med ekte penger, potensielle kunder og månedlige budsjett- og personalmøter. Det er lett ikke å ta oss seriøst når vi ringer, fordi vi «bare» er en elevbedrift. Men jeg kan forsikre dere om at et samarbeid med en elevbedrift kan være givende og sikkert også lærerik.

Dette faget handler om å stole på seg selv, lære å engasjere andre mennesker i eget prosjekt og samarbeide til det punktet hvor et kompromiss er nødvendig for å bli i hvert fall litt enige.

Ostehøvler og popsockets

Så har man funnet et produkt som man er interessert i å produsere, er det bare å gi seg i vei med arbeidet. Klassen vår er delt i grupper, og vi har mange gode ideer som jobber med å sette ut i livet. Jeg bare nevner yoghurt, tobladede ostehøvler og popsockets som eksempler på årets ideer.

Alle entreprenørskapsbedriftene vil ha sin egen stand på julemarkedet på Buskerud gård, så det er bare å komme innom, slå av en prat, og finne ut av hvor mange flotte, nye ideer vi har kommet med i år. Hvem vet, kanskje en av oss innehar den neste store oppfinnelsen?

I ungdomsbedriftene på Rosthaug videregående skole jobbes det med forretningsplaner, budsjetter og produktutvikling. Her er bedriften som artikkelforfatter Noah Gründmann er en del av. De har, sammen med de andre bedriftene i faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling, en del hemmeligheter, men de røper stikkord som yoghurt, tobladede ostehøvler og popsockets…


Mye holdes hemmelig i bedriftsverden, men noen interessante ostehøvler kan kanskje bli en hit.

Om du vil lese flere elevtekster som har vært publisert på bygdeposten.no, har vi samlet dem her.


Publisert 30. november 2017, oppdatert 30. november 2017.